Hjælp til sprogcafé og danskundervisning


Kontakt

Kontakt lederne af IKC (Internationalt Kristent Center) for praktisk hjælp og sparring til lige præcis jeres situation. De har tilsammen mange års erfaring og deler hellere end gerne ud af deres viden!

 

Gratis materialer og apps til at lære dansk

IKC København har en YouTube-kanal med bl.a. gratis undervisningsvideoer.

Gratis opgaver, quizzer, grammatik mm. fra Sproggren, sproget.dk og dansk her og nu

Gratis apps til selvstudie: Duolingo og Sproghjælp

Online oversættelse til og fra mange sprog: Glosbe (minder om Google Translate, bare mere præcis)

Lav dine egne krydsord, hvor du som lærer skriver både ord og ledetråde: Crossword Labs

Sjove plakater til at lære danske udtryk, ordsprog mm.: Søg på Københavns Sprogcenter på Facebook

Tips og tricks til at lære dansk med Københavns Sprogcenter

Søgemaskinen "Forvo", der kan scanne nettet for indtalte ord og sætninger, så man kan høre udtalen (OBS: Brug dog ikke for specielle ord)

På arabisk: YouTube-kanalen Danskundervisning på arabisk med Khaled

 

Køb materialer og apps til undervisning

Materialer fra Sproggren

Betalings-app til selvstudie: Babbel

 

Ideer til aktiviteter for forskellige niveauer

Begynder:

  • Interview og præsenter en klassekammerat for de andre
  • Få dem til at lave korte interviews i fritiden med nogen, der kan mere dansk end dem selv (de kan evt. optage det, så de kan høre både sig selv og hvis de bliver rettet eller får feedback)
  • Lav diktat med tal, klokken, telefonnumre o.a.
  • Læs eller skriv korte dialoger
  • Læg fokus på spørgsmål og svar, for det er det, de oftere skal bruge i hverdagen end at kunne læse almindelige tekster

Mellem:

  • Læg fokus på spørgsmål og svar, for det er det, de oftere skal bruge i hverdagen end at kunne læse almindelige tekster
  • Opfordr dem til at optage sig selv for at se: 1) Siger de faktisk det, som de tror, de gør? 2) For at de selv kan følge deres udvikling over tid
  • Arbejd med inversion (at bytte om på subjekt og verbum, f.eks. ”har jeg” i stedet for ”jeg har”) ved at lade dem fortælle eller skrive om rutiner eller en typisk hverdag. De skal starte med tidsudtrykket (F.eks. ”Om mandagen står jeg op klokken 7…”).
  • Få dem til at vælge fem nye ord eller udtryk, de skal skrive ned i slutningen af undervisningen
  • Få dem til at planlægge en fest (indkøb, oppyntning, mad, indbydelser osv.)
  • Leg ”20 spørgsmål til professoren” – mange forskellige emner
  • Spil rollespil (på café, meld afbud til noget, hos lægen, i familien osv.)
  • Lav en quiz i app’en ”Kahoot”
  • Leg ”Simon siger…”

Højniveau:

  • Lav rollespil med f.eks. en far, en mor og så en 10-årig pige, der gerne vil have en hund og argumenterer for det.
  • Få dem til at beskrive deres yndlingssted i byen (og lav evt. en plakat)
  • Uddeleger, for de får meget ud af selv at skulle f.eks. formulere spørgsmålene eller stille en opgave.
  • Få dem til at vælge fem nye ord eller udtryk, de skal skrive ned i slutningen af undervisningen
  • Lad dem finde en artikel på nettet og genfortæl i klassen
  • Lav en rigtig/forkert-opgave ud fra faktuel tekst

·     



Kategori: Ideer til sprogcafé og lektiehjælp

Vil du vide mere?

Thomas Høyer
er ansvarlig for hjemmesiden. Og du er også altid velkommen til at kontakte andre af Indre Missions Tværkulturelle medarbejdere, hvis du vil vide mere. 

Du kan finde medarbejderne her