Vi havde et forløb i Bjerringbro med en gruppe eritreiske flygtninge. Det viste sig nødvendigt med højtlæsning af dagens kapitel, hvilket var muligt, fordi vi kun var én sprogkreds.
Vi var to frivillige i forløbet. Vores hovedopgave var at skabe et frit og trygt forum for deltagernes input. I samtalen gav vi vejledning og opmuntring til, at deltagerne i møder med ansatte i institutioner, skoler og myndigheder frimodigt kan stille spørgsmål og få uddybet svarene, så de er sikre på at have forstået problemstillingerne og løsningsmulighederne korrekt.
Denne tilgang kan give en lang proces, inden man når gennem hele hæftet. Det er naturligvis et åbent spørgsmål, om man skal gennem alt, eller man i stedet bruger materialet som springbræt til at drøfte kernespørgsmål – med det perspektiv at give deltagerne en indføring i en dansk kontekst.
Det vil være en anden situation, hvis deltagerne på forhånd har læst dagens kapitel og behersker dansk så godt, at samtalen kan foregå på dansk. Så vil man kunne gå direkte til de spørgsmål, der er trykt til sidst i hvert kapitel, og deltagernes erfaringer og problemstillinger.
Jeg vil varmt anbefale hæftet. Det er vigtigt, at de opdragelsesmæssige temaer har lokal forankring og ’oversættes’ til den lokale virkelighed. Hæftet kan gratis downloades på dansk og seks andre sprog her.
<article>