Wessam Youssef har i flere år arbejdet blandt arabisktalende i Danmark med udgangspunkt i Region Aarhus og et lokalt arabisktalende kristent fællesskab. Wessam tilbyder undervisning og personlige samtaler, og han støtter arabisktalende i deres integration og bidrager til at opbygge netværk. Han holder også gerne møder for at inspirere andre til en indsats for syriske flygtninge og andre arabisktalende.
Hvordan går det så?
Gruppen, der kalder sig Den Glade Nyhed, samles fortsat i Christianskirken i Aarhus. Der kommer folk langvejsfra. En af dem er en iraker der blev kristen i sit hjemland og senere døbt i Tyrkiet. Nu har han fået asyl i Danmark og bor på Fyn. Et helt år havde han ledt efter et kristent fællesskab. ”Han græd af glæde da han var med første gang til vores møde,” fortæller Wessam. ”Han er så sulten efter mere! Han er døbt, men han savner at læse i Biblen sammen med andre.”
Wessam er fornylig også begyndt at undervise arabisktalende i kristentro baseret på materiale fra Al Massira. Han mødes med to grupper. De er kommet godt i gang, og han er begejstret for undervisningsmaterialet, som er på arabisk og opbygget sådan at det er særlig relevant for muslimer.
Hvad rører der sig blandt de arabisktalende flygtninge?
Wessam mærker, at særligt kurdiske flygtninge viser interesse for kristendom og Jesus. De henviser til, at de hjemmefra i Syrien var klar over, at der var noget særligt ved de kristne. Nu har borgerkrigens rædsler vækket dem af deres traditionelle overbevisninger. De er skuffede over det, de før troede på, og der er meget tvivl hos dem. De leder efter sandheden og har masser af spørgsmål. Hvem er den sande Gud? osv.
Det er Wessams indtryk, at borgerkrigen har givet kurdernes tro et chok som har åbnet deres øjne, så nogle af dem nu spørger efter sandheden. Sunnimuslimerne er i chok på samme måde. Men de er stadig lukkede og prøver at absorbere chokket ved at holde sammen i deres traditionelle identitet og tro. Der er med andre ord to grupper. Nogle er åbne fordi deres tro har fået et chok. De andre vil absorbere chokket og holde sammen i deres egne cirkler. De er også rystede indvendig, men det giver dem trøst at holde sammen. Noget i dem er slået i stykker, men det tager længere tid at vække dem og få dem til at give udtryk for deres tvivl.
Vore trosfæller tog ikke imod os
Wessam mærker, at noget er gået i stykker for mange muslimer. Sunnimuslimerne er rystede over hvad de har oplevet. De er skuffede over imamernes vejledning, og de er chokerede over den sunnimuslimske arabiske verdens reaktion på krigen i Syrien. ”Hvorfor tog de ikke imod os, da vi måtte flygte? Europa og den vestlige verden, som vi havde fået præsenteret som vores fjende – den har åbnet sig for os mens de arabiske lande lukkede deres døre for os. Da vi så ankom her til Europa fandt vi venlige mennesker, der tog imod os. Så hvorfor skulle de ikke komme i Paradis? Dem, der regner sig for gode muslimer, men har været efter os og dræbt mange af os – får de virkelig en plads i Paradis? Hvad er sandheden?”
Sådanne spørgsmål lever i mange muslimer. Kurderne er mere åbent spørgende end sunnimuslimerne, der som gruppe endnu ikke har åbnet sig.
Hvad kan vi kristne gøre for dem? Wessam opfordrer til at være åben og gæstfri og til at invitere hjem og i kirke og i missionshus. Bed for dem, der bliver kristne og møder store problemer fra deres omgivelser. Mange af dem betaler en høj pris for deres nye tro.